lördag, december 06, 2008

Svenska på resan - några vanliga uttryck (algunas expresiones comunes)



Personliga pronomen (pronombres personales) / Demostrative pronomen (pronombres demostrativos)
Jag (yo)
Du (tú)
Han (él)
Hon (ella)
Den/det (ello)
Ni (usted)
Vi (nosotros/as)
Ni (vosotros/as)
Ni (ustedes)
De (ellos)
Den/det här (éste)
De här (éstos)
Den/det där (ése, aquel)
De där (esos, aquellos)

Några prepositioner (algunas preposiciones) / Possessiva pronomen (prononbres posesivos)
Av (de, por)
Efter (después de)
Från (de, desde)
Till (a, hasta)
För (para)
Mot (hacia)
För...sedan (hace)
Genom (por, a traves de)
Hos (en casa de)
I (en, dentro)
I loppet av (durante)
Med (con)
Utan (sin)
Mellan (entre)
Om (dentro de)
(sobre, en)
Vid (cerca)
Under (debajo)
Över (encima)
Min/mitt/mina (mi, mis)
Din/ditt/dina (tu, tus)
Hans/hennes/sin/sit (su, sus)
Vår/vårt/våra (nuestro/a, nuestros/as)
Er/ert/era (vuestro/a, vuestros/as)
Deras (su, sus)

Några vanliga uttryck (algunas expresiones corrientes)

Jag ticker inte om det där (eso no me gusta)
Jag ticker inte om de där bökerna (esos libros no me gustan)
Skynda er! (dése prisa!)
Är det någon här som talar svenska? (hay alguien aquí que hable sueco?)
Hur säger man det på svenska? (cómo se dice esto en sueco?)
Jag talar inte mycket svenska (no hablo bien el sueco)
Jag förstår/jag förstår inte (entiendo/no entiendo)
Ett ögonblik, så ska jag se om jag hittar det i... (un momeno, veré si lo puedo encontrar en…)

Finns det något flyg till...? (hay algún vuelo hacia ...?)
När går nästa plan till...? (cuando sale el próximo vuelo hacia...?)
Finns det någon anslutning till...?

Ja (sí)
Nej (no)
Var snäll och... ( por favor...)
Tack (gracias)
Tusen tack (muchas gracias)
Tack, detsamma (gracias, igualmente)
Ingen orsak (de nada)
Ursäkta (lo siento)
Hursa? (cómo?)
Säker (cierto)
Säkert (ciertamente)
Enkel (fácil)
Enkelt (fácilmente)

Hälsningsfraser (saludos) / frågor (Preguntas)
Godmirgon/goddag (Buenos días)
Godmiddag (Buenas tardes)
Godkväll (Buenas noches)
Adjö (Adiós)
På återseende (hasta luego)
Lyckig resa (buen viaje)
Det här är herr... (este es el señor...)
Det här är fru... (esta es la señora...)
Det här är fröken... (esta es la señorita...)
Trevlig att träffas (encantado de conocerle)
Hur står det till? (como está usted)
Tack bra, Och ni? (muy bien, gracias. Y usted?)
Var? (dónde?)
Var är...? (dónde está... dónde están...?)
Vart? (adónde?)
När? (cuándo?)
Vad? (qué?)
Hur? (cómo?)
Hur mycket? (cuánto?)
Hur många? (cuántos?)
Vem? (quién?)
Vilken/vilket? (cuál?)
Vilka? (cuáles?)
Varför? (Por qué?)
Vad heter det här/det där? (cómo se llama esto/eso?)
Vad betyder det här/det där? (Qué quiere decir esto/eso?)

Kan…? (Puedo...?)
Kan jag få...? (puede darme...?)
Kan vi få...? (Puede darnos...?)
Kan ni visa mig...? (Puede Ud. Enseñarme…?)
Kan ni saga mig...? (puede Ud. Decirme...?)
Kan ni vara snäll och hjälpa mig? (Puede Ud. ayudarme por favor?)

Önskemål (pedir) och Det är/det finns
Jag skulle vilja ha... (Quisiera...)
Vi skulle vilja ha... (Quisiéramos…)
Var snäll och ge mig... (por favor, deme...)
Var snäll och ge mig det. (por favor, deme esto.)
Var snäll och hämta... (por favor, tráigame...)
Var snäll och hämta det. (por favor, tráigame eso.)
Jag är humgrig (Tengo hambre)
Jag är törstig (tengo sed)
Jag är trött (estoy cansado)
Jag har gått vilse (me he perdido)
Det är viktigt (es importante)
Det är brådskande (es urgente)
Skynda er (dése prisa)

Det är... (es)
Är det...? (es?)
Det är inte... (no es...)
Det finns... (hay...)
Det finns inte någon/något... (no hay...)
Det finns inte några (no hay...)

Några användbara ord (Algunas palabras importantes) / fler användbara ord (y más palabras útiles)

Billig/dyr (barato/caro)
God/dålig (bueno/malo)
Bättre/sämre (mejor/peor)
Rätt/fel (correcto/equivocado)
Lätt/svår (fácil/difícil)
Lätt/tung (ligero/pesado)
Full/tom (lleno/vacío)
Ledig/upptagen (libre/ocupado)
Öppen/stäng (abierto/cerrado)
Gammal/ung (viejo/joben)
Gammal/ny (viejo/nuevo)
Stor/liten (grande/pequeño)
Snabb/långsam (rápido/lento)
Vacker/ful (bonito/feo)
Varm/kall (caliente/frío)
Aldrig/alltid (nunca/siempre)
Tidig/sen (temprano/tarde)
Nära/avlägsen (cerca/lejos)
Vänster/höger (izquierdo/derecho)

Och (y)
Eller (o)
Också (también)
Kanske (quizá)
Inte (no)
Ingenting (nada)
Ingen (nadie)
Tyvärr (desgraciadamente)
Gärna (con mucho gusto)
Nu (ahora)
Genast (inmediatamente)
Snart (pronto)
Redan (ya)
Sedan (entonces)
Igen (otra vez)
Där (allí)
Här (aquí)
Innanför (dentro)
Utanför (fuera)
Ner (abajo)
Upp (arriba)
Nere (debajo)
Uppe (encima)

Inga kommentarer: