måndag, augusti 25, 2008

Lektion 1- var, vad, när, hur, vem, vilka, varifrån, frågeord

Resumen de la primera lección - 25/08/2008.
Första lektion sammandrag - 25/8 2008 - den tjugofemte augusti tjugohundraåtta

om fragor...

var = (dónde?)
vad = (qué?)
när = (cuándo?)
hur = (cómo?)
vem = (quién?)
vilka, vilken, vilket = (quienés?)
varifrån = (de dónde?)
varför = (por que?)

var = (dónde?)
Var bor du?, jag bor på Hamngatan.
Var bor Erik?, På Drottninggatan.
Var ligger skolan?, På Fabriksgatan 10 (tio).
Var ligger Sergels Torg?, Det ligger långt borta.
Var är du?, jag är på svenska skolan.
Var ligger La Laguna?, La Laguna ligger där borta. Tio kilometer.

vad = (qué?)
Vad heter du?, jag heter Serge.
Vad har du för bil?, jag har en Volvo.
Vad betyder det? (qué significa?)
Vad gör du?, jag tittar på TV. jag skriver lektion.
Vad heter du?, Maria.
Vad heter din lärare?, Min lärare heter Rosi.
Vad har du för yrke?, jag är Teknisk.
Vad talar du för språk?, jag talar spanska, italienska, engelska.
Vad heter "boy" på svenska?, Pojke (poique)
Vad betyder DN?, Dagens Nyheter.
Vad heter han i förnamn?, Johan...
och i efternamn?, Svensson.
Vad heter du i förnamn?, Jag heter Peter...
och i efternamn?, Borg.

när = (cuándo?)
När börjar skolan?, Skolan Början (boriar) klockan 6 (sex).
När slutar skolan?, Skolan slutar klockan 7 (jiú).
När början filmen?, Klockan åtta.
När han född?, 1-10-1950, den första oktober nittonhundrafemtio

hur = (cómo?)
Hur är det?, Det er bra.
Hur gammal är du?, jag är trettioåtta. jag är åtta år gammal.
Hur läser man det?
Hur gammal är Eva?, åtta år.
Hur är det i skolan?, Bra
Hur mycket är klockan?, Halv tio.
Hur länge (lenge) har du varit i Sverige (Svaria)?, Tre veckor.
Hur mår du?, jag mår mycket bra, jättebra (jetebra).
Hur mår din fru?, Min fru mår bra.
Hur mår dina döttrar?, Dem mår bra. (en dotter, många döttrar)
Hur säger man "boy" på svenska?, Man säger pojke.
Hur mycket kostar det?, 25 kronor.
Hur mycket kostar en TV?, cirka 5000 KR.
Hur många barn har du?, Tre. En pojke och två flickor.
Hur lång är kursen?, Ett år.
Hur stor (grande) är sängen (cama)?, 200 cm x 90 cm.

vem = (quién?)
Vem är Björn Borg?, Det är en svensk tennis pelare. jag är en teknisk arbetare.
Vem är Det?, Det är Stefan.
Vem talar arabiska här?, Alí.

vilka = (quiénes?)
Vilka är från Teneriffa?, Rosi och Rebeca är från Teneriffa.
Vilka talar engelska i klassen?, vi talar engelska.

varifrån = (de dónde?)
Varifrån är Han?, Han är från Södertälje (Sodertellie). jag är från ...
Varifrån är Ivan?, från Ryssland (Rusia).
Varifrån kommer Han?, från Marocko.

Frågeord (consulta):
Vad betyder det? (Qué significa esto?)

Hur läser man det? (cómo se lee?)

Vad är klockan?
Hur mycket är klockan?
(Qué hora es?)

Hur mår du? (cómo estas?)

så pass (más o menos)
av en händelse (por casualidad)
födelsedatum (fecha de nacimiento)

Övningar (ejercicios):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
Hur mår (sentirse) din mamma?
Hur gammal är du?
Hur stor (grande) är klassen?
Hur mycket kostar det?
Hur många (muchos) cigarretter röker (fumar) du per dag?
Hur länge har du läst (estudió) svenska?
Hur stor lägenhet (apartamento) har du?
Hur lång är filmen?
Hur är din lärare?
Hur många rum har du?
Hur stor lång är du?
Hur mycket väger du?
Hur många barn har du?
Hur länge har du varit i Sverige?
Hur stor lägenhet har du?
Hur är det på jobbet?
-Bra, tack
-23 år
-Vi är 16 elever (alumnos)
-50 kronor
-20
-4 veckor
-2 rum och kök
-2 timmar
-Bra
-Två
-Jag är 180 cm.
-70 Kg.
-Jag har två pojkar
-Fyra månader
-3 rum och kök
-Bra

Inga kommentarer: