fredag, november 07, 2008

Lektion 14 - Hur mår du?, Människokropen ,Beställa tid

Resumen de la decimocuarta lección 8/11/2008
Fjortonde lektion sammandrag - 8/11 2008 - åttonde november tjugohundraåtta
Ursprung (fuente): +46 Svenska för invandrare (sfi) - 3 kurs C - Maria Gull - Britt Klintenberg (Kapitel två)

Det är inte ett ämne som jag gillar men vi måste veta hur man be om hjälp när vi är sjuka (No es un tema que me guste pero tenemos que saber solicitar ayuda cuando estamos enfermos)

Stads akuten (emergencias)

Jag har tandvärk idag
Jag är så deprimerad
Usch vad Jag är förkyld, jag har 39 graders i feber
Stackars dej
Jag har fått magesjuka
Jag har lie ont i halsen, jag tror att jag har influensa
Jag mår illa. Jag kräks
Jag bara hostar och hostar
Jag har så ont i huvudet
Det gör ont när man har brutit armen
Kan du hjälpa mig?
Jag ser så dåligt
Jag bara nyser och nyser
Det svider
Vad sa du? Jag hör dåligt
Vad det kliar!
Tengo dolor de muelas hoy
Estoy tan deprimida
Uf! que resfriada estoy. Tengo 39 grados de fiebre
Pobre de ti
Tengo dolor de estómago
Tengo dolor en la garganta, creo que tengo gripe
Me siento enfermo, yo vomito
Yo toso y toso (no paro de toser)
Tengo dolor de cabeza
Duele cuendo tienes roto el brazo
Me puede ayudar?
Veo tan mal
Yo estornudo y estornudo
Me duele
Qué ha dicho Ud. Yo escucho mal
Que picazón!

Människokropen (el cuerpo humano)
Se även (véase también):
http://lexin.nada.kth.se/bilder/teman/tema02.JPG
http://lexin.nada.kth.se/bilder/teman/tema03.JPG


ett öga,
ett finger
en hand
en mun
en hals
ett bröst
en mage
ett huvud
ett öra
en näsa
en nack
en rygg
en axel
en arm
ett ben
ett knä
en fot
en tå
un ojo
un dedo (de la mano)
una mano
la boca
cuello, garganta
el pecho
estómago
la cabeza
oido
nariz
cuello
espalda
hombro
brazo
pierna
rodilla
pie
dedo del pie

Beställa tid (pedir cita)


Vårdcentralen, syster Ann.
Godmorgon.
Godmorgon.
Jag skulle vilja beställa en tid.
Vad söker du för?
Jag bar så ont i huvudet.
Jag har haft huvudvärk i flera
veckor nu.
Vi har en tid i morgon, 14.45.
Passar det?
Ja, det går bra.
Har du varit här förut?
ja, förra året.
Vad har du för personnummer?
480623.
Och de fyra sista siffrorna?
8511.
Bor du på Lövgatan 17?
Ja.
Du är välkommen
i morgon, 14.45.
Tack så mycket.
Centro de aistencia, enfermera Ann
Buenos días.
Buenos días.
Quisiera pedir una cita.
Qué necesita?
Tengo dolor de cabeza.
He tenido dolores de cabeza
varias veces en la semana.
Ud. tiene un hueco mañana, 14.45.
Le va bien?
Si, va bien.
Ha estado aquí antes?
Si, el año pasado.
Número personal?
480623
Y los cuatro últimos números?
8511
Vive en
Lövgatan 17?
Si.
Será bienvenido
mañana, 14.45
Muchas gracias

Inga kommentarer: