torsdag, november 13, 2008

Lektion 15 - Hjälp, Hon försöker alltid hjälpa,Vad gör du för att må bra?

Resumen de la decimoquinta lección 10/11/2008
Femtonde lektion sammandrag - 10/11 2008 - Den tionde november tjugohundraåtta
Ursprung (fuente): +46 Svenska för invandrare (sfi) - 3 kurs C - Maria Gull - Britt Klintenberg (Kapitel två)

Hjälp
en chaufför (chofer)
en hjälm (casco)
en kvinna (mujer)
en lastbil (camión)
en läkare (médico)
en nacke (cerviz)
en reception (recepción)
en röntgenbild (placa de rayos x)
en sjukgymnast (fisioterapeuta)
ett sjukhus (hospital)
en skada (daño)
en sköterska (enfermera)
ett stoppljus (semáforo)
ett väntrum (sala de espera)
rött ljus (luz roja)
anmäler sig (denuncia)
besöker (saludar)
krockar (choques)
kör på (conduce por)
masserar (masajear)
skadar sig (lesionado)
stannar (detenerse)
undersöker (examinar)
visar (mostrar)
värker (doler)


Han kör bil i stan (Conduce su coche por la ciudad)
Han stannar vid stoppljuset (Se detiene cerca del semáforo)
En lastbils chaufför ser en kvinna och tittar inte på rött ljuset (Un camionero mira a una chica y no ve la luz roja)
Lastbilen krockar Hans bil (El camión enviste al coche)
Han har skadar sig (Ha sido lastimado)
Han anmäler sig på sjukhus (Se presenta en el hospital)
Han pratar med sköterska i reception (Habla con la enfermera de la recepción)
Han väntar på sjukhus i väntrum (Espera en la sala de espera del hospital)
En läkare undersöker honom och visar en röntgenbild (Un doctor lo examina y le muestra una placa)
En sjukgymnast masserar Hans nacke (La fisioterapeuta le masajea el cuello)

Hon försöker alltid hjälpa (Ella intenta siempre ayudar)
Carin Thoren-Erixon är läkare. Carin studerade ock arbetade i 13 år innan hon blev färdig distriktsläkare. Nu arbetar hon på en vårdcentral i Mölndal.
Det finns sju vårdcentraler och ett sjukhus i Mölndals kommun. De flesta i kommunen har nära till en vårdcentral och de kan ofta få träffa samma läkare varje gång de kommer dit.
Carin träffar sjuka människor med många olika problem. Hon försöker alltid hjälpa dem. Hon pratar med dem och undersöker dem.
En sjuksköterska hjälper henne att ta prover, t.ex. blodprov.
Ibland skriver Carin ut medicin. Hon skriver ett recept och patienten går till apoteket och hämtar ut medicinen.
Ibland vill Carin att patienten ska träffa en annan läkare också och då skriver hon en remiss.
Carin är glad när hon kan hjälpa människor och hon trivs med sitt jobb. Hon har arbetar på vårdcentralen i åtta år nu och hon vill inte sluta.
Carin Thoren-Erixon es doctora. Carin estudió y trabajó durante 13 años antes de que ella terminase como doctora de distrito. Ahora ella trabaja en el centro de salud de Mölndal.

Hay siete centros de salud y un hospital en la comuna de Mölndal. La mayoría de las comunas tiene cerca un centro de salud y ellos a menudo pueden ver al mismo médico cada vez que van.
Carin atiende personas enfermas con muchos problemas distintos. Ella intenta siempre ayudarlos. Ella habla con ellos y los examina.
Una enfermera la ayuda con las pruebas, por ejemplo análisis de sangre.
A veces Carin pide medicamentos. Ella redacta una receta y los pacientes van a la farmacia y recogen las medicinas.
Ocasionalmente Carin quiere que el paciente consulte otro médico también y ella redacta una oden.

Carin disfruta pudiendo ayudar a la gente y ella se siente a gusto on su trabajo. Ella ha trabajado en el centro de salud por ocho años y no quiere irse.

Hur står det till? (Como se encuentra?)
Gör det ont hela tiden? (Le duele todo el tiempo?)
Har du feber? (tiene fiebre?)
Hur länge har du haft ont? (cuanto tiempo ha esado enfermo?)
Kan du sova på natten? (puede dormir por las noches?)

Vad gör du för att må bra?
Jag cyklar alltid till jobbet och jag går på gymnastik en gång i veckan (Yo voy al trabajo siempre en bicicleta y voy al gimnasio una vez a la semana)
Jag går ut med hunden varje dag och jag försöker äta rätt (Yo salgo con el perro todos los días y trato de comer bien )
Jag sover åtta timmar varje dag och jag försöker sluta röka (Yo duermo ocho horas todos los días y trato de dejar de fumar)
Jag vilar på eftermiddagarna och jag arbetar trädgården (Yo descando por las tardes y trabajo el jardín )
Jag joggar tre gånger i veckan (Yo troto tres veces a la semana)
Jag umgås med mina vänner. Det är viktigt att ha någon att prata med (Yo salgo con mis amigos. Es importante tener a alguien con quien hablar)
Jag äter mycket frukt och grönsaker för jag vill gå ner några kilo (Yo como mucha fruta y verdura porque quiero perder algunos kilos)
Jag stressar inte och jag tränar mycket. Jag äter vitaminer också (Yo no me estreso y entreno mucho. Tomo vitaminas también)

Inga kommentarer: