lördag, oktober 04, 2008

Testa din svenska - Lektion 1 till 9

29/9 2008 - tjugonionde september tjugohundraåtta

Svara på frågor

Namn: Peter Larsson
Yrke (ocupación): Tekniska system
utbildning (educación): Folkhögskola (företagen) - två år i högskolan (Informatik)
anställning (empleo): Tekniska databaser
arbettider (horas de trabajo): 40 timmar i veckan

Vad vill du ha för arbete? (En que quieres trabajar?)
Jag vill ha ett jobbet som ingenjör (quiero tener un trabajo como ingeniero)
Jag vill ha ett arbete med hög lön (quiero tener un trabajo con un sueldo alto)
Jag vill arbeta utomhus (quiero trabajar fuera de casa)
Jag vill arbetta med teknik eller ekonomi (quiero trabajar como técnico o economista)

Vad heter du?, Jag heter Peter
Varifrån kommer du?, Jag kommer från Spanien
Vad talar du för språk?, Jag talar spanska, engelska och lite svenska
Var bor du?, Jag bor i Madrid
Vilket telefonnumer har du?, 3468773388
Hur många barn har du?, Jag har två barn

Vad är klockan?, klockan sju på kvällen
Hur mycket är klockan?, klockan sju på morgonen

Vad är det för dag idag?, idag är måndag
Vilken dag är det idag?, måndagen

Vad är det för månad?, det är september
Vilken månad är det?, september

Vilket datum är det idag?, den tjugonionde september tjugohundraåtta
Vad är det för datum idag?, 29/9 2008

Hur gammal är dina barn?, Mica är två år gammal och Maru är fem år gammal
Vad heter din fru?, min fru heter Maria
Vad heter din lärare i efternamn?, min lärare heter Börg i efternamn
Varifrån kommer lärares dotter?, Hon kommer från Sverige
Vad betider "vilken tur"?, Qué suerte!

Översätter

Cuando te despiertas tu?, Nar börjar du?
Cuando empiezas a trabajar?, Nar börjar jobbet?
A que hora acaba tu trabajo?, Nar slutar jobbet?
Tu familia vive en España?, Var bor dina släktingar?
Como se llama tu madre?, Vad heter din mor?
Necesitas ayuda?, Vill du ha hjälp?
Está bien?, passar den?
Que vas a hacer en el futuro?, Vad ska du göra i framtiden
Como se dice?, Hur säger man?
Que comes en el desayuno?, Vad äter du i frukost?
Que comida te gusta?, Vilken mat du tycker du om?
Donde compras la comida?, Vad handlar du för maten?
Te parece que la comida es cara?, Tycker du maten är dyr?

Inga kommentarer: